Publisert av: Tom Inge | februar 4, 2010

Tom Inge mener: Fordommer!

Hvor går egentlig grensa? Skal det være lov å mene noe som egentlig burde være totalt uakseptabelt? Er nok umulig å bli kvitt fordommer, og jeg tror nok ALLE har fordommer, men et sted har vi og grensa, noen drar den litt lenger enn andre, mens noen nesten er åpne for hva som helst. Selv har jeg lite fordommer, jeg aksepterer mye og er åpen for mye. Jeg elsker å møte nye mennesker, men må jo være ærlig å si at det er jo ikke alle det klaffer med, men da har man ihvertfall prøvd. For det er dèt fordommer er: å ha et syn som motsier prøvelsen.

Ta for eksempel meg da, jeg går jo kledd i klær som mange tolker at jeg har et snerpete rykte, at jeg for eksempel driver med narkotika, selger eller bruker. Eller at jeg er kriminell og stjeler biler eller andre ting. Mere enn èn gang har jeg blitt spurt av dealere om jeg vil kjøpe narkotika, fordi di utifra utseendet mitt tror at jeg driver med den slags. Og det har skjedd at politiet har kommet til meg på lørdagskveldene med bikkje for å se om den markerer meg, og de har tilogmed gått over meg med en metalldetektor som skulle oppdage kniver og annet man kan bruke til voldelig adferd. Riktignok sa de at det var en stikk-kontroll av mange mennesker, men jeg fulgte med jeg, og det var INGEN andre enn meg som ble sjekket! Da tenkte jeg, herregud, går det an? Skal politiet, som skal være her til hjelp og allmen trygghet, gå på folk utifra utseendet? For ofte gjør de det. «Han der ser bråkete ut», eller «han var sløv, han doper seg sikkert».  Og det er jo ikke akkurat koselig når du blir tolket på den måten, når du egentlig er totalt annerledes.  Folk avviker jo fra deg da, og da kanskje går du glipp av sjansen til å finne din neste bestevenn, eller kjæreste. På grunn av fordommene folk har mot noen som ser slik eller sånn ut.

Sannheten om meg selv er at selv om jeg går kledd i svære bukser som sikkert kunne gjemt både en og annen kniv eller pistol, så tar jeg avstand fra ALL vold. Om noen dulter borti meg så hever jeg meg over det, eller om noen dytter meg ber jeg dem bare pent om å gå bort. Om de da allikevel fyrer seg opp snur jeg ryggen til og viser hvor tåpelige jeg synes de er , før jeg går bort fra stedet. Dessuten har jeg aldri i hele mitt liv prøvd, eller holdt i, noe som helst narkotisk stoff. For jeg har da ingen interresse av det!

Hva angår mine fordommer så må jeg si at mesteparten går inn under mat. F.eks bønner, det skulle noen middager til før jeg gikk med på å la bønner være oppi, og ikke ved siden som et tilbehør. Og egentlig var det jo ikke så verst heller, smakte jo ikke pyton liksom.

Ellers så har jeg jo, som alle andre, alltid et førsteinntrykk av folk, men det alene skal ikke være grunn til at jeg ikke vil bli kjent med personen, for et inntrykk er et inntrykk, og nettopp det. For meg betyr det ingenting om folk sier masse  dritt om en person eller om den personen ser stygg ut, for alt jeg vet kan de bare ha en ubehagelig opplevelse med den personen som gjør at de misliker den, og derfor prøver å vende folk mot dem ved å sette ut rykter osv. Selv har jeg vært offer for slike rykter. Tilogmed mine «venner» gikk til en person jeg akkurat hadde møtt å sa at de ikke måtte snakke med meg fordi jeg var sånn og sånn. Hva er dèt liksom?? GET A LIFE!

Men samtidig må jeg spørre meg selv, hvordan hadde verden vært UTEN fordommer? Kanskje vi trenger det for å få skepsis? Egentlig tror jeg det. Man må ha litt fordommer for å vite hvor man kan sette grenser, og for å lære seg å være skeptisk. Hva om ingen hadde respektert hverandre? Fordommer hører nok litt til respekt og. Og respekt er i det minste viktig, så da er det vel viktig med fordommer og, men, merk dere: det går an å sette en lavere grense som ikke fører til rasisme og utestengelse, vold og mobbing!

Så folkens, gå inn i deg selv, og tenk over DINE fordommer og se om du kan bli et bedre menneske!


Responses

  1. liker den nye spalten🙂 fordommer har vi alle og det kan til tider ta over interessen for nye ting og mennesker men man blir alltid positivt overrasket, og isåfall hvis det vedkommende ikke faller i smak så har man prøvd🙂

  2. At politiet har fordommer, har jeg full forståelse for. Visse klesstiler går veldig igjen blant kriminelle, og da er det jo en selvfølge at man lettere blir mistenkt når man går kledd slik. Tenk deg hvis politiet ikke var fordomsfulle.. Tenk så mange kriminelle som ville bare gått fritt rundt.. For å kunne luke ut kriminelle, så må man være mistenksom. Det er bedre at de mistenker en uskyldig, enn å la en skyldig gå fri. Såklart er det kjedelig for den uskyldige å oppleve slikt, men verden vi lever i er såpass ødelagt at vi kan ikke gjøre annet enn å bare ta det med et smil og heller være glad for at det faktisk finnes mennesker som gidder å ofre en helg for å dasse rundt i gatene og passe på alle disse patetiske, dritafulle menneskene som ikke gjør annet enn å lage faenskap.

  3. Det er faktisk sant Jinge, jeg tok meg ikke særlig nær av det, utenom at det var litt teit å ikke ta meg bort en plass, men å stå å gjøre det i full skue for alle.

  4. Ikke vær så egoistisk da! Det er jo super underholding for oss andre og se på folk få en hundenese opp i rumpa! Og det får jo folk til å stoppe opp krangler og uenigheter for å stå å se på. Kommer bare godt ut av det😀 :p


Legg igjen en kommentar

Kategorier

