Publisert av: Tom Inge | februar 24, 2010

Tom Inge mener: Drømmer og mål!

Å oppnå noe, å sette seg et mål og å utføre prosessen som fører oss til målet, det er ikke bare bare skal jeg si dere. Jeg har mang en gang satt meg som mål å gjøre sånn og sånn, eller bli sånn og sånn. Men akk, jeg er altfor god til ikke å holde det. Jeg tipper det er flere av meg der ute, som sier èn ting, men gjør en helt annen ting. Ta for eksempel alle dere røykere, sikkert 50-60% av dere har satt dere som mål å slutte å røyke, men hvor mange av dere har faktisk gjort det? Akkurat!  Jeg røyka jo selv, men jeg synes ikke det var noe problem å slutte, alt går på viljestyrken. Er du en sta j*vel så går det lett!

Jeg satt nede i kjellerstua hos Siren, min X-kjæreste, og røyket, sammen med hennes far. Og uten noen som helst planlagt røykeslutt så sa jeg bare til faren hennes: «du, nå gidder jeg ikke røyke mere..» så stumpet jeg røyken, og har aldri røyket siden, ikke et trekk, ingenting! Ikke noe røykeplaster, ikke noe røyketyggegummi og ingen snus! Jeg var bare sinnsykt sta og innstillt på at etter jeg stumpa den røyken, skulle jeg pokker med gjøre alvor av orda mine!  Så hva er så vanskelig? Joda, jeg skjønner godt mange som ikke klarer det. For mange er det mest det sosiale ved å røyke de ikke vil gi slipp på, mens for noen andre er det kanskje det at røyken roer nervene for enkelte. Joda, kanskje det.. men tenk på det økonomiske og helsemessige, det veier da mye tyngre enn det andre? Man kan jo stå sammen med noen som røyker, uten å måtte røyke selv? Jaja.. jeg er glad jeg klarte det i det minste!

Nuvel, selv har jeg satt meg et mål jeg VET jeg kommer til å bryte i år. Jeg sa til meg selv at jeg skal opp på tippeliganivå hva angår min fysiske form for fotballen. Men eneste jeg har gjort med det er noen få joggeturer, og enda færre skiturer, desverre :(   Jeg er så dårlig når det gjelder å trene alene. Så er jo ikke kostholdet det beste heller, alt går i grisen!  Jaja.. kanskje jeg får satse på det tekniske i stedet. Jeg tror jeg blir plassert som spiss igjen til neste år hos Tjænest, mot ving ifjor. Ifjor hadde jeg 3 mål på 6 eller 7 kamper, i år skal jeg score MINST 10! Det er mitt mål for året som kommer. Vi spiller jo ikke så mye kamper i bundesligaen, men håper jo det blir flere i år. Drømmen min er å kanskje spille på et høyere nivå, selv om det bare er hobbynivå. Jerv kanskje? 3 divisjon? Det må da være et mål å sette seg.. men de trener vel mye! Men ey, jeg hadde da trent mye selv hadde det vært noe jeg ville!  Fotball er jeg kjempeinspirert til å spille mye, mens jeg ikke er fullt så glad i joggeturer.. så det blir det ikke så mye av! ^^

Men drømmer er sunt, alle må drømme om noe, og jo mer realistiske drømmer jo bedre, for det ER faktisk ikke så mye som skal til for å oppnå dine drømmer. Så sant ikke drømmen din er å ha 500 millioner osv osv…da må man være ekstremt dyktig for å lykkes, samtidig som man tar store sjanser.. Noen får det jo til da.. sånn som f.eks E. Aas. Tjener pokkermæ et par hundre millioner i året fordi han er spesialist på sitt område..

Men hva er det egentlig som stopper deg i å prøve? Er det redselen for å feile? Da skal du tenke på at det er menneskelig å feile, og at det er mye større sjanse for å feile enn å oppnå suksess, men du verden så deilig det føles hvis du oppnår den! Da er man den stolteste hanen i skjulet. Mange velger å jukse seg til mye penger, som f.eks langere. Dealer narkotika for å bli styrtrik. Tenker dere ikke på konsekvenser? Hva skal du med alle de pengene om du må sitte i fengsel i 15 år? Hva med familien som sitter igjen uvitende om hva de gjorde galt som førte deg ut på den stien? Desverre er dagens samfunn altfor preget av narkotika.

Jeg er av den typen som tar STERK avstand fra alle narkotiske stoffer, og som blir ekstremt skuffet når nære og kjære bruker det, som jeg vet noen gjør – desverre. Jeg blir nedbrutt rett og slett. Ofte engasjerer jeg meg for mye for å få de ut av det igjen. Men jeg må ihvertfall prøve, jeg vil hjelpe! Konsekvensene er mange for narkotika. La meg ramse opp mye viktig i tilfeldig rekkefølge:

*Familien blir splittet.

*Sjansen for misbruk er stor.

*Sjansen for å bli anholdt av politiet og dømt er stor.

*Misbruker du, er sjansen for økonomisk gjeld veldig stor, samtidig til at man da velger drastiske løsninger for å bli kvitt gjelden. Ofte kan dette føre til trusler, vold og drap.

*Miljøet ilegger deg en meget dårlig vane, og du blir en dagdriver. Venner er ikke venner så lenge ikke de får penga sine, eller stoffene sine. Mange «venner» stikker når noen havner i kasjotten.

*Man blir voldelige i påvirket tilstand og gjør ting man ikke har kontroll over.

Så – er dette verdt det? Er det verdt å gi opp familie og ekte venner for å få noen få andre ekte venner, og en haug av falske venner? Er det det økonomiske som fører deg på ville veier? Utdannelse gir økonomi, og om du feiler på skolen, er det alltid kurs du kan ta, nordsjøen f.eks er en mega-inntektskilde, og om du virkelig går inn for det vil du garantert klare det!

Drømmen om reising lever for mange, selv for meg. Hvert år planlegger jeg nye turer. USA har vært det store målet lenge nå, veldig lenge. Det har alltid vært en drøm for meg å reise over dit å oppleve Grand Canyon, Rocky Mountains, Niagara Falls, Hollywood Hills osv.. sitte på starbucks og svinge innom diverse arrangementer som f.eks Amerikansk Fotball eller baseball.

I år er det roadtrip som planlegges, meg, Jan Inge og Dag Ove foreløpig. Tidenes eventyr! 3 måneder i bil, mange land å kjøre gjennom!  Opp Norge langs kysten, og ned gjennom Russland, Litauen, Latvia, Estland, Polen, Østerike, Sveits (gjennom alpene) og hjem via Frankrike, Nederland, Tjekkia, Tyskland og Danmark.. sikkert noen land jeg har glemt.. selvsagt, alle landene skal ikke oppleves på andre måter enn som et stempel i passet.. Da må vi nok ha mere enn 3 måneder!  Jaja, drømmen lever..

Har du noen drømmer, men er på randen til å gi opp? Har du satt deg et mål som du mister motet om å klare? Ikke gi opp! Alle vil oppnå det de vil, eller noe som er godt nok på veien! Man må være sterke, sta, sinna, triste, forbanna og alt annet på veien til stolthet. Hva slags mål har Petter Northug tror dere? Fy f*en for en maskin han er! Han oppnår kanskje ikke alle målene sine, men han jobber ihvertfall ræva av seg for å være i nærheten, og sånn må vi andre gjøre og! Man kommer ingen vei med å sitte på ræva å sutre over hvor elendig man har det, hvor alene man føler seg, eller hvor lite venner man har. . (note to self: ) Du er sterkere enn du tror!!


Responses

  1. har sett deg spille fotball, og tredjedivisjon for deg ville vært som en ku skulle fly.
    Hold deg til bondesligaen!

  2. Ja da er det viktig med drømmer.. og tøff er du jaggu, slenger med leppa, men tør ikke skrive hvem det er fra. Way to go! Og jeg er langt bedre enn du eventuelt har sett, we all have ups and downs

  3. Nå er jeg faktisk flau på dine vegne! Skulle jeg fortalt hvem jeg var, hadde du bare blitt lei deg! Alle har en drøm, men når man kommer litt oppi åra blir man litt mer realistisk! Har du noe fotfeste, eller svever du rundt i din egen lille boble?

  4. Du er flau på mine vegne? Dine ord betyr ingenting for meg🙂 Og desto mindre betyr det når man ikke engang kan si hvem det kommer fra, og hvem er du som venn (eventuelt), om man trøkker på utsikten til den andre? Nei har du ikke bedre ting å si vil jeg be deg la vær å kommentere, eller komme med konstruktiv kritikk i stedet for slikt.

    På en annen side, takk for at du leser!


Legg igjen en kommentar

Kategorier

