Publisert av: Tom Inge | mars 1, 2010

Tom Inge mener: Økonomi!

Kjære lesere, dere er alle sammen økonomisk ansvarlige, i stor, større eller mindre grad. Enten du er 14 år gammel og får ukepenger for å rydde rommet, eller om du er 25 og del-eier i et firma og bidrar i det økonomiske. Uansett, dette er et innlegg om hva jeg føler hvermansenn burde klare!

Nå snakker jeg som vanlig rett fra levra og dette er MINE meninger. Hva du synes, får være opp til deg, men jeg er åpen for diskusjoner!

Men hva skjer med folk som klager over at de har så veldig lite penger hele tiden, men allikevel ikke gidder å gjøre en dritt for å få seg jobb, eller gjøre litt strøjobber for venner og kjente for å tjene noen kroner? Det irriterer meg KRAFTIG. Penger kommer ikke dalende rett i fanget ditt, og sjansen for å vinne i lotto er betydelig liten. Og til alle som er så sykt sløsete og allikevel klager, get a grip!! Tenk over hva du bruker pengene dine på, og slutt å sløse de bort på vas!

Selvsagt har vi alle lyst på ting, men burde lyst gå fremfor trengsel? Folk som f.eks heller lever en uke ekstra på nudler bare så de kan bli fulle denne lørdagen og? Eller som knapt har penger til regninger, men allikevel bestiller seg en pizza til nesten 200kr. Hvor er den økonomiske ansvarligheten?

Jeg har og vært i den perioden hvor jeg nesten ikke hadde penger, jobba ikke og gjorde ikke en dritt for å få meg jobb, selv om jeg hele tiden sa «jaaadaa, jeg skal finne meg en jobb» når folk maste på meg fordi de ville ha meg med på ting. Forskjellen ved meg er at jeg sa nei fordi jeg visste at jeg ikke hadde penger. Jeg spurte aldri, eller ekstremt sjelden, om å låne penger. Jeg visste jeg ikke kunne. Om jeg hadde lyst på en ting så sparte jeg, jeg tok ikke opp lån for å få meg en ny tv, eller et kamera. Alt jeg hadde lyst på kjøpte jeg med egne oppsparte penger. Ville jeg ut å reise, så sparte jeg til jeg hadde nok selv. Trengte jeg et par nye bukser, så sparte jeg. Om jeg hadde skralt med penger prioriterte jeg alltid mat fremfor andre ting, det er tross alt det som er viktig. En ny genser, eller 4 par nye sko kan alltids vente til man har råd til å bruke det uten at man må leve ekstra fattig i en måned eller to.

Okei, dette er da eksempel og ikke aktuelle tall. Men jeg tjener 10.000 i måneden, og betaler regningene mine på tiden. Så ser jeg hvor mye jeg har igjen og lager meg et budsjett utifra det.  Mens du får 8000 fra nav fordi du ikke jobber for øyeblikket, men er alltid forbasket fattig. Hvorfor? Det er 2000 kroner mindre enn jeg får, men samtidig har du færre utgifter enn meg. Hva i huleste er forskjellen? Jeg sier sløsing og dårlig prioritering. Mange, MANGE ungdommer har det slik. Tenk studenter? Får kanskje 15.000 i stipend i måneden, det er da godt betalt? Noe går til skole, internat eller hybel. Noe går til mat, bøker og kanskje diverse undervisning. Men hvordan kan en student som får 5-10.000 i måneden si at de ikke har råd til noe? Jeg synes det er drita bra betalt! Alt handler om ansvarlighet ovenfor sin egen økonomi. Trenger du virkelig kjøpe vossavann til treningen? Eller big one restaurante, bare fordi den smaker litt bedre enn grandiosa med taco?

Da sier jeg, kjøp heller ingredienser og lag din egen pizza, mye billigere, og mye bedre! Og ikke si at du ikke kan lage mat, alle kan lage mat! Man må bare stole på seg selv, og en pizza, hallo! Finnes ikke noe lettere!

Nei, om man er bevisst på hva man kjøper, og kanskje bytter ut noen «vanlige» merker med noen «first price» merker hva angår mat, så burde det allerede være mye lettere å holde på pengene. Og du MÅ vel strengt tatt ikke drikke deg drita hver gang du drikker? Kjøper du øl for at du liker det, eller fordi det er billig og du bare vil bli full? Sannsynligvis fordi du liker det. Kjøp litt mindre mengder da, og nyt ølet i stedet for å lage en ølbong og styrte den så fort du klarer!

Så, gå over «regnskapet» ditt og tenk over hva du virkelig trenger å kjøpe, og hva du strengt tatt kan vente med. En bukse som er 50% rabatt på betyr ikke at du sparer 50%, men at du bruker 50% som du kanskje ikke hadde brukt ellers. Bli litt mere oversiktlig og om det er nødvendig, lag deg et eget regnskap. Du trenger ikke alltid være fattig, selv om du ikke tjener allverdens! ØKONOMISK ANSVARLIGHET, det er dagens stikkord!


Responses

  1. Maks studentstipend/lån ligger vel på rett over 6000 i mnd, ikke 15000.

  2. Joa, jeg tok litt hardt i.. men vil tro det er høyere enn 6000. Nærmere 10.. men jaa, overdrev nok litt😛

  3. det er bare rett over 6000! ikke 7000, ikke 10 000. er ikke så masse når man er fulltidsstudent og prisene på husleie er gjennomsnittlig 4000 kr…. 😦

  4. skal sies at jeg suger i å lage pizza, og at, ja, stipend+lån ligger vel på litt over 6400 i måneden (som jeg tror indeksreguleres nå og da)

    Lever selv på ca 8000/mnd, pluss at jeg sparer vel i snitt litt over 2000/mnd og bruker kanskje i snitt 700/mnd på gadgets.

    Og fremdeles har jeg peng til å reise to ganger til tyskland — hm, jeg har det i grunn ganske fett økonomisk når jeg tenker på det.

  5. Jaja, ser ut som jeg ble tatt på senga her, trodde jeg leste en plass at stipendet var steget betydelig, men da tok jeg feil!😛 Men Christer er et godt eksempel på en godt ansvarlig person! Men enig i fattig og, leieprisene er desverre store i forhold til inntekter. Men hva med å bo sammen med en ? Det halverer leia, samt gir deg større fordeler i matveien!

  6. Vi får 6580 i måneden. Studentenes LÅN, for det er ikke stipend, har ikke økt på ti år. Så vi har faktisk rett til å kalge over dårlig økonomi. Folk på unødvendig trygd får mer i måneden, mens vi som studerr eller jobber skal faktisk stå til ansvar for dette. Det er kvalmt. Det er så mange som kunne jobbet men ikke gidder. Men ikke kom å si at studentene er heldige. For vi burde fått mye mer. Hvertfall med tanke på at alt har blitt dyrere siden 2000😛

  7. Jeg kan snakke om «fattig» jeg. Tar ikke studielån, selvom jeg studerer, bor med forloveden i leilighet under foreldrene mine, så bor nesten gratis. Har ca 2000 i mnd fra 2 jobber, hvor jeg jobber veeeldig lite pga at skolen tar mye tid.

    Man innstiller seg etter hvor mye penger man har. har man lite penger, bruker man lite penger. Prioritering, budsjett. Viktigst er å få betalt det man skylder, så mat. Resten er luksus, og man klarer seg uten.. jeg gjør hvertfall, enn så lenge!
    Har ikke råd til cafébesøk lengre, eller å dra på salg!! Men sånn er livet nå, og da finner man noe annet å styre med!🙂’

    Men jeg har lagt merke til hvor mye mer jeg setter pris på det jeg kjøper når jeg har dårlig råd.
    Mer inntekt, og mer sløser man vekk..
    Tror det er sunt å være litt skrapet i perioder, for å lære å forvalte pengene sine riktig!!!

  8. Det er ikke alltid bare bare å finne noen å bo sammen. Man må jo kunne klare å bo sammen uten å krangle over det ene og andre. Selv om man er bestevenner til hverdags, blir ting annerledes når man bor sammen og er oppi trynet på hverandre dag ut og dag inn.
    Studenter får forresten ikke 6000 i stipend. Det er lån alt sammen, hvor en del blir gjort om til stipend når man består eksamen. Men ikke alt, under halvparten faktisk. Og lånet må jo betales tilbake. Med renter. Jobb ved siden av studiene går såklart an, men er ikke lett å jobbe mye i tillegg til å studere, pluss at det er ikke evig med ledige stillinger tilpasset studenter (helgejobb, kveldsjobb et par ganger i uka). Og alle kan heller ikke være like heldige å finne en leilighet/hybel til to for 4000 i måneden inkludert strøm.. Er ikke evig med de. I storbyene blir det fort en 6000 +++ i måneden. Utleierne vet å utnytte desperate studenter som MÅ ha et sted å bo.
    Men.. MEN! Mange er veldig late og negativt innstilt til å jobbe ved siden av, og bruker helgene kun til drikke og festing, og samme med feriene. Kan lett tjene et par 10 000 i løpet av sommeren, og da har du en god starte på neste studieår. En må jo ikke tilbringe en måned i syden på stupfylla hver sommer.
    Studenter får ikke mye penger i lån og stipend, men samtidig så er det ikke alle som gjør så mye for å få litt ekstra. Utenlandsreiser og festing er det som gjelder..


Legg igjen en kommentar

Kategorier

