Publisert av: Tom Inge | juli 24, 2010

Söta Bror..

Jaja, så ble det en liten ferie på meg allikevel i år. Siste ferieuka mi, og jeg måtte komme meg bort. Så det endte med en impulsiv tur til Söta bror med Steffan. Vi hadde ikke de største planene for turen fordi vi ikke planla noe. Et mål hadde vi dog, det var å besøke ei veninne, samt hennes søstre som kom hjem samme dagen som vi kom dertil. Uansett.. vi kjørte på tirsdags morgen ca klokken 10.00. Vi måtte kjøre gjennom Oslo ettersom båten vi ville ta var full, noe vi igrunn burde forventet midt i tjukkeste fellesferien. Vi kunne ta det ganske rolig siden vi ikke hadde noen båt vi måtte rekke, så det ble litt slack i forhold til hva det kunne vært.

Men jeg, som knapt har kjørt lenger enn 10 mil på en gang, skulle kjøre til Sverige, og rundt der, som eneste sjåfør. Dette kunne aldri gå bra. Attpåtil fant Steffan ut når vi nærmet oss Oslo at han bare MÅTTE innom Bislett Kebab og kjøpe seg en kebab. Utrolig nok fikk han overtalt meg, jeg ante jo ikke bedre, selv om jeg visste at jeg aldri om det så tordnet fra skyfri himmel ville ned å kjøre i sentrum. Men så feil kan man ta når man tror Bislett Kebab ligger «utpå landet». Endte opp med å kjøre ned i sentrum i tjukkeste rushtiden, klikke i vinkel på gps’en som ikke bestemte seg for hvor hun ville sende oss. Så mange banneord har jeg nok aldri brukt for, flaut å si det. Men så stresset i trafikken har jeg aldri vært før. Og håper jeg slipper det igjen. Men han fikk kebaben sin til slutt mens jeg satt i bilen og bare ville komme meg ut derfra så fort som mulig. Men etter at gps’en sendte oss feil i rundtkjøringen endte det pokker meg opp med at vi måtte enda en tur ned i sentrum for å komme på riktig vei. Makan til..ja!

Etter mye om og men kom vi oss over grensa da. Og i Sverige var det ikke vanskelig å finne frem. Vi bodde på dynekil camping de to første nettene, en elendig campingplass med små, glovarme hytter uten vann og do. Men prisen var jo deretter, så vi bodde billig. Alle vet jo hva som skjer i Sverige. En plutselig trang etter å handle i det uendelige, så Steffan ville kjøpe litt drikke. Og «litt» ble det. Han endte opp ganske full etterhvert, som igjen førte til at han på kvelden når han endelig fikk lagt seg fant ut at han skulle prøve å strekke seg etter litt chips som lå på toppen av en hylle et par meter unna. Fra toppen av køyesenga. Dritfull. Hva skjedde? Jo det gikk som det måtte gå, og Steffan gikk i bakken med et brak, så det riste i hele hytta. Heldigvis gikk det greit, og vi kunne knekke sammen i latter av hele greia. Men innerst inne var jeg nok sur, fordi jeg liker ikke slik oppførsel når det går ut over meg og. Må forresten nevne at Svein Kristian og fant ut av han ville en tur til Sverige, så han tok med seg ungene og møtte oss på campingplassen til stor begeistring. (Det skal sies at det ikke ble stort alkoholinntak av tidligere nevnt person før ungene var i seng og skjermet fra Steffans alkoholinntak.)

Onsdagen gikk for det meste til shopping på Nordby shoppingsenter. Et ganske stort senter med hele 110 butikker! Jeg gikk berserk med kortet og har fått meg 2 nye shortser, 2 palestina skjerf, 2 halskjeder, nye sko, 2 par nye solbriller, to brettspill, en body som går til Sakura, en halvannen liters balsam til håret som jeg pakket inn og gav til Lilly og Silvia, en skjorte, en vest og sikkert mere jeg ikke kommer på nå. Men men, skader aldri å oppdatere klesskapet litt, ihvertfall nå som jeg er på vei til å bytte ut min kjære Hip-Hop stil.

På kvelden når vi kom hjem fra senteret måtte vi bytte hytte ettersom vi bare leide for èn natt av gangen, så vi ble plassert i en, om mulig, enda mindre hytte. Denne luktet atpåtil kloakk, så det gjorde jo turen fullkommen. Heldigvis fikk vi tatt en sårt etterlengtet dusj på kvelden. 10 kroner, for 10 minutter i dusjen. Well spendt money, har ikke følt meg like ren på lang tid! Torsdagen kom og vi satte kursen mot Åmål. Der skulle vi bo på «Grane Camping», og møte Miriam, før Lilly og Silvia kom hjem fra Nord-Irland. De visste ingenting om at jeg hadde tatt en spontantur til Sverige, så jeg gledet meg masse til å se deres ansikter i deres hjemland! Men det som gjorde det hele mye bedre var at vi fikk husly hos dem, så vi slapp en råtten hytte nok en natt. Utrolig hyggelig gjort, og det var over all forventning! Vi fikk en omvisning i Åmål, en helt fantastisk koselig by, som kan minne litt om Grimstad. Faktisk kunne jeg tenke meg å bo der, dersom det hadde blitt til det i fremtiden. (dog det skjer jo aldri :P) Så om kvelden skulle vi knekke en flaske hvitvin mens vi ventet på at tvillingene skulle komme hjem, så jeg fikk kuttet ned alkoholkjøpet til hva som var lov å ta med inn til Norge når vi skulle hjem. Det var den beste vinen jeg noensinne har smakt!

Når klokka ble ca kvart over elleve så kom tvillingene hjem. De visste som sagt INGENTING om at jeg hadde dratt til Sverige, så når jeg gjemte meg litt inn i gangen i mørket så bare steg pulsen. Etter at de hadde klemt på Miriam og sine foreldre tok Silvia med seg alle posene hennes innover i huset. Foran døra til rommet hennes, litt i mørket sto dog en person hun kjente godt. Hun slapp alle posene hun hadde og fikk et lite sjokk mens hun skrek og lo. Bare det gjorde hele turen verdt det! Utrolig vittig! Så Lilly skjønte ikke helt hva som foregikk så når hun kom å så meg der, hjemme i deres eget hjem, så bare slapp hun haka ned i gulvet og skjønte ingenting. Ikke et ord kom ut av munnen i starten, og nok et sjokk var faktum. Aldri har jeg hatt det så gøy! Vi møtte forresten en kompis av Miriam og, han hette Robin og var veldig hyggelig og artig! Han spiller gitar i et band som heter Misfire, ganske bra! Så han spilte litt på gitaren hele kvelden, mens jeg sang for full hals og laget sanger til den store gullmedalje. Vi ble sittende utover natta og det ble en ganske lang kveld, før vi skulle «tidlig opp» og kjøre hjemover på fredagen. Dog, riktignok ikke før klokka 2 :P  Det ble en lang avskjed før vi fikk kommet oss avgårde, og jeg sitter igjen med svært gode minner fra turen.

Nå avslutter jeg like impulsivt som Sverigeturen ble planlagt, men jeg ønsker dere alle en kjempegod helg. Min ferie er over så til mandag starter rutinene igjen. Peace out!


Legg igjen en kommentar

Kategorier

