Publisert av: Tom Inge | april 7, 2011

Hvorfor jeg anbefaler folkehøyskole – Del 2

Tenkte jeg kanskje kunne fortelle dere litt om hva man kan bedrive dagene med på en såpass øde plass som Kvås faktisk var. Vi hadde ikke mye der borte, men vi hadde en veldig populær nærbutikk som het Livi. Aldri har en så liten butikk hatt så stor inflytelse på intern humor og «livet utenfor» skolen. Det var liksom i sivilisasjonen når vi gikk på butikken. Strengt tatt lå den bare 100 meter utenfor skoleområdet.. Annenhver uke sto jeg faktisk i kø på denne butikken, for det var jo da alle fikk stipend. Haha..Velvel.. la oss gå videre..

Alle klassene skulle ha sin egen elev-kveld, hvor vi laget et opplegg for de andre på skolen. Her var det masse moro å gjøre, og jeg elsket å få fokuset rettet mot meg. Ikke alltid det fungerte, men jeg tror nok jeg klarte å oppnå «skolens klovn» tittelen ganske tidlig på året. Alle hadde selvsagt sine egne personligheter, men jeg likte spesielt å skille meg ut! Jeg hadde vel 30 forskjellige hårfarger i løpet av året, 20 forskjellige frisyrer, og nye spillopper hver dag. Jeg og Frank, vi ble veldig gode venner på skolen, og en gang vi var nede i bassenget fant vi ut at vi skulle leke «Jackass». Ja – Jackass var et kjærkomment tidsfordriv her på skolen.  Så vi satt oss på hver vår kant av bassenget, og skulle teste styrken og smerteterskelen vår. Så vi fant en medisinball på ca 1 kg og satt oss med beina på hver side av bassengkanten. SÅ kastet vi ballen til hverandre, med mål om å treffe hverandre i skrittet. Det gikk noen runder før vi fikk stillt inn kastearmen, men herregud så mye smerte og latter det kom ut av dette. Husker og at Ellen kom inn rett etterpå vi var ferdig, og da hadde mitt håndkle blitt kastet i vannet, så jeg tok det opp, snurret det rundt, og pisket henne der sola aldri skinner. Stakkars jenta, rett ned i knestående til stor latter for oss, og til stort skrik for hennes del. Ellen var sånn, vi kunne herje med henne, og hun var liksom «en av gutta». Herregud som jeg digga, og fortsatt digger Ellen! Skulle ønske vi hadde mere kontakt! (ja, jeg skal bli bedre på den fronten.. ) Ellen var også med på Jackass noen ganger. Hun fikk en gang 100 kroner for å drikke en blanding av..vel husker ikke helt, men det var vel ihvertfall 10 forskjellige ingredienser, og 7 av de var noe man vanligvis ikke finner på å putte i en drink.. Det endte som det måtte, og Ellen kastet opp til alles store latter!

Vi var veldig glade å pranks (eller på godt norsk, rampestreker) på skolen. Så jeg, Christer og Kimia fant ut at vi skulle prøve å skremme hele Sørheim en kveld. Loftet på sørheim var nemlig alltid låst, ALLTID, og kun lærerene hadde nøkkel. For det ble brukt som en slags lagringsplass. Kvelden var PERFEKT! Og da mener jeg perfekt, med stor ekt. Denne kvelden var det et helt sinnsykt tordenvær, og strømmen hadde gått på hele kvås og området rundt. Tror tilogmed deler av Lyngdal var mørklagt. Vi hadde funnet en hemmelig vei opp på loftet (utenfra så fikk vi åpnet et vindu på taket, som vi og måtte finne en hemmelig vei opp til),og vi får staket oss gjennom mange rom. Over stue3 så var det nemlig glassruter. 4 store glassruter. Men ikke slike du kunne se gjennom , nei disse var rillete, som på gamle ytterdører og slikt. Så i bekmørke, så tente vi lys der oppe, men gjemte de nok slik at det kun ble ørsmå glimt av det fra stua når man så opp. Deretter fant vi de klassiske skremmetriksa. Vi ventet til folk kom, og når de gjorde det, satte vi i gang og skremme. Vi pustet høylydt og tungt, hveste med stemmen, hvisket uforståelig, og banket og skrapet på gulvet. Innimellom satta Kimia inn et skikkelig dødens skrik og. Folk ble livredde. De skreik «KOM FREM» og diverse banneord som ikke egner seg på trykk. Etterhvert ble Frank så redd at han hentet Jernrør og, til å forsvare seg med. Haha! Der oppe satt vi å knakk oss i latter, men samtidig hadde jeg dårlig samvittighet, for jeg takler dårlig å bli skremt selv!

Det gikk også mye i film på skolen. Sveinung kjøpte vel filmer for 16.000 kroner bare dette året. Eller, 10 måneder. Han var vår store filmhelt. Om det var en film vi ville se, eller låne, så var Sveinung mannen vi gikk til! Kan takke Sveinung for alle de flotte filmene jeg har gleden av å ha printet inn i hodet mitt.

Så var det jo «Alles fødselsdag». Kvelden hvor hele skolen hadde fødselsdag, og vi delte oss inn i grupper etter hvilken måned vi var født, eller om et var årstid. Husker ikke helt. Hver gruppe hadde sitt tema for kvelden og vi gjorde konkurranse av alt. Det ble mye liv og glede jeg kan fortelle om senere. Nå har klokka dratt seg mot midnatt og da er det på tide å runde av for i kveld. Takk for at dere leser, og håper dere følger med og gleder dere til neste oppdatering! Har så mye å fortelle!


Legg igjen en kommentar

Kategorier

